Personvernpolicy

Ticket verner om din personlige integritet og det er svært viktig for oss at du føler deg sikker på at personopplysningene du deler med oss er i trygge hender.  Vi håndterer all behandling av personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning. I denne personvernpolicy ønsker vi derfor å beskrive hvordan vi samler inn, bruker, viser, overfører og lagrer informasjonen din på en transparent måte, samt hvordan du får tilgang til og oppdaterer personopplysningene dine hos oss.

Hva er en personopplysning og en personvernansvarlig
Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til en fysisk person i live, f.eks. navn, personnummer, postadresse, telefonnummer eller e-postadresse. En personvernansvarlig er aktøren som alene eller sammen med andre bestemmer formål og midler for behandling av personopplysninger.

Personvernansvar
Ticket Feriereiser AS er personvernansvarlig for behandlingen av personopplysningene vi samler inn fra deg på dette nettstedet, andre nettsteder som drives av Ticket, via kommunikasjonssystem tilkoblet Ticket og i kontakt med Tickets reiseselgere og personale. Ticket Feriereiser AS er en del av Ticket Leisure Travel Group AB, som har en dominerende innflytelse på resten av selskapene i konsernet. Ticket Feriereiser AS og Ticket Leisure Travel Group AB har dermed et felles personvernansvar. Ticket Feriereiser AS (”Ticket”, ”vi” eller ”oss” nedenfor) er likevel din hovedkontakt og det er oss du henvender deg til ved spørsmål og for å utøve rettighetene dine.

Nødvendig håndtering og håndtering basert på samtykke
Ticket vil kun behandle personopplysningene for å oppfylle avtalen vi har med deg (dvs. for å administrere og formidle bestillingen din, eller for å sikre leveranse av kjøpet ditt), fordi du har gitt ditt samtykke, for å etterfølge lovbestemmelser eller for andre legitime interesser. I tilfeller der behandlingen er basert på samtykke, har du når som helst rett til å tilbakekalle dette ved å ta kontakt med oss. Hvis du trekker tilbake samtykket, sletter vi personopplysninger og avslutter behandlingen som omfattes av samtykket. Det kan likevel hende at samme personopplysning behandles både basert på samtykke og for å oppfylle avtalen, eller fordi opplysningen er nødvendig for å oppfylle andre juridiske forpliktelser eller legitime interesser. Det betyr at personopplysningen likevel kan finnes hos oss til andre formål, selv om du trekker tilbake samtykket og behandlingen som baseres på samtykke opphører.

Hvordan personopplysningene samles inn og hvilke opplysninger vi samler inn
Ticket samler inn personopplysninger direkte fra deg gjennom din bruk av våre digitale tjenester og fra tredjepart.

I forbindelse med bestilling eller kjøp
Når du bestiller en reise eller kjøper andre produkter eller tjenester gjennom Ticket, samler vi inn personopplysninger fra deg for å fullføre bestillingen din. Dette kan innebære opplysninger om navn, personnummer, kjønn og kontaktopplysninger for den som utfører bestillingen eller kjøpet, og for andre reisende. I den forbindelse lagres også informasjon om kjøpet, som for eksempel ordre/bestillingsnummer, hva som ble bestilt/kjøpt, når og hvor bestillingen/kjøpet ble utført samt betalingsinformasjon. Hvis du legger igjen kommentarer eller ønsker om for eksempel mat eller tilgjengelighetstilpasning i forbindelse med bestillingen, vil dette også lagres for å administrere tjenestene du bestiller gjennom oss.

I forbindelse med personlig kontakt
Vi kan samle inn personopplysninger om deg når du for eksempel tar kontakt med oss i butikken, via kundeservice, via e-post eller skjema, over telefon, i forbindelse med arrangement eller konkurranser eller på andre måter. I tillegg til forespørsler eller tilbakemeldinger fra deg samler vi også inn personopplysninger som trengs for å besvare spørsmålene dine eller håndtere saken din, som navn, ordre/bestillingsnummer og kontaktopplysninger. Vi kan også samle inn andre personopplysninger du selv velger å legge igjen hos oss, for eksempel opplysninger om allergier, matpreferanser, helsetilstand eller andre opplysninger om deg eller andre personer på reisen eller bestillingen. Dette for å administrere tjenestene du bestiller gjennom oss.

Ved bruk av våre digitale tjenester
Når du bruker et av nettstedene våre eller andre digitale tjenester hos oss, samler vi inn opplysninger om bruken av tjenesten. F.eks. IP-nummer, språkinnstillinger, nettinnstillinger, operativsystem, plattform, skjermoppløsning og informasjon om din geografiske plassering. Vi samler også inn opplysninger om hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søk du gjør og hvilke reiseprodukter du er interessert i. Hvis du logger deg inn på våre plattformer og online-tjenester ved hjelp av brukerinformasjon fra sosiale nettverk som Facebook og Google, gir du også ditt samtykke til å dele din brukerinformasjon der med oss. Ticket benytter seg også av cookies for å levere viktige funksjoner og funksjonalitet på nettsidene våre, dette for å forbedre kundeopplevelsen din. Se vår egen cookiepolicy.

Hvis du gir ditt samtykke til markedsføring eller blir medlem av vår kundeklubb
Når du i forbindelse med bestilling, hjemmesiden eller kontakten med våre butikker eller kundeservice har gitt ditt samtykke til å motta markedsføring, og/eller er blitt medlem av Tickets kundeklubb, samler vi inn e-postadressen din for å sende kundebrev og annen digital markedsføring til deg. Når du samhandler med den digitale markedsføringen (for eksempel åpner eller klikker i e-postutsendelser eller på digitale annonser) samler vi også inn opplysninger om denne samhandlingen. Dersom du også legger igjen opplysninger som gjør at vi kan identifisere deg, kobler vi sammen opplysningene om brukermønsteret ditt med andre opplysninger vi har samlet inn om deg. Hvis du velger å delta i våre kundeundersøkelser, kan vi også lagre svarene fra disse.

Fra tredjepart
Det kan forekomme at en person legger igjen personopplysninger om en eller flere andre personer i reisefølget ved bestilling eller gjennom kontakt med oss i ulike saker. Hvis du ikke har utført bestillingen selv, men andre har gjort en bestilling hvor du inngår, samler vi inn personopplysninger om deg fra denne personen. Det samme gjelder dersom andre har vært i kontakt med oss på dine vegne.

Hvis du har bestilt en reise eller kjøpt en tjeneste gjennom Ticket, kan det hende at vi utveksler informasjon om reisen din med det eller de reiseselskapene som vil gjennomføre reisen, eller det eller de selskapene som vil levere den bestilte tjenesten.

For at personopplysningene dine skal være korrekte til enhver tid, supplerer og oppdaterer vi personopplysningene ved å innhente informasjon fra private og offentlige registre. Dette gjelder f.eks. adresseopplysninger og personnummer.

Håndtering av personopplysninger
I tillegg til det som allerede er oppgitt i forrige avsnitt bruker vi personopplysningene dine til formålene som beskrives nedenfor.

Leveranse og administrasjon av bestilte tjenester og produkter
Ticket behandler personopplysningene dine til formidling, administrasjon og leveranse av bestilte tjenester og produkter, dvs. for å oppfylle avtalen med deg. Dette omfatter blant annet bestilling og betaling av tjenester hos reiseselskap og andre leverandører, utstedelse av reisedokumenter og administrering av endringer. Administrasjonen omfatter også bruken av opplysningene dine til regnskap, oppgjør og revisjon.

Kundepleie
Vi bruker personopplysningene dine til å gi deg servicen du har rett på før, under og etter reisen i samsvar med avtalen du har inngått med oss. Vi kan bruke personopplysninger som navn og ordre/bestillingsnummer for å identifisere deg og reisen din, samt kontaktopplysninger som e-postadresse og telefonnummer for å nå deg i forbindelse med spørsmål og informasjon. Vi kan også komme til å bruke resten av personopplysningene vi har samlet inn om deg til å behandle henvendelsen eller saken din, avhengig av hva som er relevant i hvert enkelt tilfelle.

Kommunikasjon og informasjon
Når du har bestilt en reise eller tjeneste gjennom oss, bruker vi personopplysningene dine til utsendelser som bestillingsbekreftelser, betalingspåminnelser, betalingsbekreftelser samt informasjon om for eksempel avvik og tilbud knyttet til reisen eller tjenesten.  Slik kommunikasjon vil skje til kontaktopplysningene som ble oppgitt i forbindelse med bestillingen, først og fremst e-postadresse og telefonnummer.

Markedsføring og personalisering
På nettsidene våre bruker vi informasjon om brukerne våre til såkalt personalisering. Det innebærer at vi bruker opplysningene vi har samlet inn om deg, samt bruken din av tjenestene, til å påvirke hvordan innholdet på nettstedet ser ut akkurat når du besøker oss. Vi benytter oss også av personalisering i kommunikasjon gjennom sosiale medier og nettannonser på andre nettsteder enn Ticket.se. Les mer i vår cookiepolicy om hvordan du endrer innstillinger på nettleseren din slik at den ikke tillater bruken av cookies. Vi vil likevel gjøre deg oppmerksom på at du da ikke kan bruke alle funksjoner på nettstedene våre.

Hvis du har gitt ditt samtykke til å motta markedsføring, kan vi også bruke personopplysningene dine til å sende deg målrettet markedsføring  via e-post eller andre digitale kanaler, samt benytte oss av din bestillingshistorikk, ditt brukermønster og dine preferanser til å tilpasse innholdet i markedsføringen slik at vi kan gi deg tilbudene vi tror er mest relevante og interessante for akkurat deg.  Du kan når som helst avstå fra slik markedsføring ved å klikke på lenken for avregistrering som finnes i e-postmarkedsføringen, eller ved å kontakte butikkene eller kundetjenesten vår.

Utvikling av tjenester, service og virksomhet
Vi bruker opplysningene vi samler inn om kundene våre til å evaluere, utvikle og forbedre tjenestene og servicen vår, utdanne våre ansatte samt til å rette opp mangler og utbedre sikkerheten. For eksempel ved å oppdage og motvirke misbruk av tjenester, bedrageri og andre forbrytelser. Ticket utfører denne behandlingen basert på interesseavveining fordi dette hjelper oss med å sørge for at du trygt kan bruke tjenestene våre og at servicen stadig blir bedre. Til dette formålet bruker vi først og fremt anonyme og anonymiserte opplysninger på aggregert nivå, men det kan også hende at vi bruker personopplysninger vi har samlet inn hvis disse er relevante. For å forbedre tjenestene og servicen vår, kan vi også ta kontakt med deg i forbindelse med markedsføringsformål.

Juridiske krav
Behandling av personopplysninger kan til syvende og sist også skje for å sørge for at vi oppfylle forpliktelser i henhold til lover og forskrifter, for eksempel i forbindelse med sikkerhet, regnskap og reklamasjon.

Utlevering av personopplysninger
Ticket formidler reiser og tjenester. For å administrere og levere produktene og tjenestene du bestiller eller kjøper, må vi dele personopplysningene dine med reiseselskaper og andre selskaper som leverer tjenestene.

Siden Ticket formidler reiser til hele verden befinner mange av reiseselskapene som leverer reisene (f.eks. flyselskap, hotell, bilutleie og tjenesteleverandører ved destinasjonen) seg utenfor EU/EØS-området (EUs medlemsland og Norge, Island og Lichtenstein). Det betyr at personopplysninger kan overføres til selskaper i disse landene til formålene som beskrives ovenfor.

For å drive og utvikle virksomheten vår, og for å gi deg bedre service, tilbud og kommunikasjon, benytter vi oss av ulike IT-tjenester, IT-system, kommunikasjonsløsninger, kunde- og saksbehandlingssystem, analyse- og undersøkelsesverktøy, betalingsløsninger og samarbeidspartnere som noen ganger lagrer og behandler personopplysninger.

Ticket kan også dele personopplysningene dine med andre selskaper innen Ticket Leisure Travel Group AB og med en organisasjon vi selger eller overlater (eller inngår forhandlinger om salg eller overlatelse) deler av virksomheten til, eller noen av rettighetene eller pliktene vi har i forbindelse med eventuelle avtaler med deg. Hvis slik overlatelse eller salg gjennomføres, kan organisasjonen som mottar personopplysningene dine bruke opplysningene i samsvar med denne Personvernpolicy.

Dersom vi er lovforpliktet, eller hvis loven tillater det, kan vi dele personopplysninger med stat og myndigheter i den grad dette er nødvendig.

All overføring vil skje for å oppfylle formålet med behandlingen av personopplysningene dine, slik det beskrives ovenfor. Vi iverksetter alle rimelige juridiske, tekniske og organisatoriske tiltak for å sørge for at personopplysningene blir trygt behandlet med egnet sikkerhetsnivå når overføring til, eller deling med, tredjepart skal skje. I tilfeller der vi overfører personopplysninger til en leverandør som er vår behandlingsansvarlig for personopplysninger, inngår vi alltid nødvendige avtaler for å sikre at vi beholder kontrollen over personopplysningene og at behandlingsansvarlig håndterer disse i samsvar med lov og høyeste sikkerhetsnivå.

Lenker til andre nettsteder
Tickets nettsteder, e-postutsendelser og andre tjenester kan inneholde lenker til nettsteder som drives av andre selskaper og organisasjoner med egen personvernpolicy. Funksjonene på våre nettsteder kan også være koblet til sosiale medier som Facebook eller Google som også har egen personvernpolicy. Vennligst sørg for å lese gjennom vilkår og personvernpolicy før du oppgir personopplysninger på en annen organisasjons- eller selskaps nettside. Ticket er ikke ansvarlig for hvordan disse organisasjonene behandler personopplysningene du har gitt dem.

Lagring av personopplysninger
Ticket vil kun lagre personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen i henhold til vår personvernpolicy.

Hvis du har gitt ditt samtykke til markedsføring, eller er medlem av Tickets kundeklubb, lagres personopplysningene dine helt til du trekker samtykket til markedsføringen og/eller avslutter medlemskapet i kundeklubben. Du kan når som helst trekke samtykket til markedsføring ved å klikke på lenken for avregistrering som finnes e-postmarkedsføringen, eller ved å kontakte våre butikker eller kundeservice. Du kan også når som helst avslutte medlemskapet i kundeklubben ved å kontakte våre butikker eller kundeservice.

Selv om du ikke har gitt ditt samtykke til markedsføring, eller er med i Tickets kundeklubb, vil personopplysningene vi samler inn ved en bestilling lagres i tre (3) år etter siste bestilling. Det betyr at personopplysningene dine slettes fra kundedatabasen vår hvis du ikke har foretatt ny bestilling de siste tre årene.

Hvis du har ringt oss, kan vi lagre samtalelogger og eventuelle opptak av telefonsamtaler i opp til 1 år.

De gangene vi lagrer personopplysninger for å overholde juridiske krav, f.eks. regnskapsloven, er det de lovbestemte kravene som styrer hvor lenge vi lagrer opplysningene dine.

Samme personopplysning kan lagres på flere ulike steder til ulike formål. Det kan bety at en opplysning som er slettet fra ett system hvor den ikke lenger trengs, fortsatt kan finnes i et annet system hvor den er lagret til et annet formål og hvor den fortsatt trengs.

Personvern
Vi er vel innforstått med hvor viktig det er å beskytte og håndtere personopplysningene dine. Vi iverksetter egnede sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene dine mot tap, uautorisert tilgang, bruk, endring eller sletting. Vi jobber kontinuerlig med ”innebygd personvern og personvern som standard”, evaluerer løpende risikoen ved gjeldende personvernsbehandling og iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak for å redusere risiko. De ansatte mottar løpende opplæring i personvernspørsmål og har også fått strenge instruksjoner om å behandle alle personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlov. Ticket har en personvernansvarlig med overordnet ansvar for behandling av personopplysninger i konsernet.

Dine rettigheter
Ticket er ansvarlig for at personopplysningene dine behandles i samsvar med gjeldende lovgivning. Vi vil rette, slette eller supplere opplysninger på din forespørsel eller etter eget initiativ hvis det oppdages at disse er ukorrekte, ufullstendige eller misvisende. Vi vil i tillegg løpende slette personopplysninger når vi ikke lenger har rett til fortsatt behandling med legitimt formål.

Du har også rett til å be om at personopplysningene suppleres, rettes og i enkelte tilfeller slettes. Du har også rett til å be om at behandlingen av personopplysningene begrenses til et gitt formål, samt rett til å komme med innvendinger mot behandlingen (for eksempel hvis du er kritisk til at personopplysningene er korrekte, eller at behandlingen er lovlig).

Du har også gjennom en skriftlig signert søknad rett til å be om gratis registerutskrift fra Ticket som blant annet viser hvilke personopplysninger som er registrert på deg, formålet med behandlingen samt hvilke mottakere opplysningene er utlevert til eller skal utleveres til.

Hvis du ikke vil at Ticket skal behandle personopplysningene til f.eks. direkte markedsføring, kan du når som helst trekke samtykket ved å avregistrere deg i markedsføringen via e-post eller ved å ta kontakt med oss. Når vi har mottatt tilbakekallingen vil vi stoppe behandlingen av personopplysningene til det formålet du ga ditt samtykke til.

Kontakt og klager m.m.
Ticket har utnevnt en personvernansvarlig som blant annet har i oppgave å overvåke at Tickets behandling av personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Nøl ikke med å ta kontakt med personvernansvarlig på gdpr@ticket.no hvis du har spørsmål eller synspunkter på vår personvernpolicy eller hvordan vi samler inn, lagrer og bruker personopplysningene dine.

Hvis du mener at vi eller andre selskaper behandler personopplysningene dine i strid med gjeldende personvernlov, kan du henvende deg til Datatilsynet.

For å be om registerutdrag fra Ticket, kan du ta kontakt med vår personvernansvarlig på adressen nedenfor:

Ticket Feriereiser AS
Att: GDPR
Ensjøveien 23B
0661 Oslo

Send inn skriftlig henvendelse sammen med kopi av gyldig legitimasjon samt originalsignatur.

Endringer i vår personvernpolicy
Av og til gjør vi endringer i vår personvernpolicy. Ved større endringer vil vi gi beskjed i rimelig god tid, slik loven tilsier. Vi vil også laste opp en oppdatert policy på nettsiden vår. Den oppdaterte policyen vil ha en annen dato og versjonsnummer. Vennligst besøk nettsiden regelmessig for oppdateringer.

Versjon 1.0, oppdatert 24-05-2018
 

Lukk

Bli oppringt!

Vil du hjelp eller har spørsmål?
Angi ditt telefonnummer så ringer vi deg opp så fort vi kan!