Aktuell informasjon om utenlandsreiser i forbindelse med koronaviruset

 

På grunn av den ekstraordinære situasjonen som vi alle befinner oss i akkurat nå, så er det mange som kontakter oss. Vår kundeservice har derfor veldig høy belastning, og som følge av dette lange svartider på telefon og mail. Vi beklager dette og ber om forståelse.

 

Om din henvendelse ikke gjelder en reise innen den kommende uken ber vi deg vente med å kontakt oss. Kunder som har fått flyet sitt kansellert vil bli kontaktet fortløpende. Eventuell tilbakebetaling kan for tiden ta 6 – 8 uker.

 

UD fraråder reiser til alle land

På grunn av det nye koronaviruset besluttet UD 14. mars å fraråde ikke-nødvendige reiser til alle land. Frarådingen gjelder til og med 14. april, deretter gjøres en ny vurdering.

 

Utenriksdepartementets informasjon og reiseråd:

Ler mer om UDs informasjon om tiltak som følge av koronavirurset

 

Charterreiser

Alle charterreiser er innstilt frem til 14. april 2020. Charterselskapene kontakter alle kunder fortløpende, så du trenger ikke selv å ta kontakt.

 

Danmark

Den danske regjeringen har besluttet delvis å stenge grensen fra og med lørdag 14. mars kl 12.00.

De som ikke har danske statsborgerskap vil bli nektet innreise ved den danske grensen, og har heller ikke anledning til å reise fra Kastrup om de har en planlagt reise derfra.

 

Ifølge Kastrups politimester kommer nordmenn som lander på Kastrup til å få muligheten til å reise videre til Norge.

 

Nordmenn som reiser over Øresundbroen vil bli avvist ved den danske grensen. Dette gjelder både bilister og togtrafikanter.

 

Danmarks stengte grenser gjelder t o m 13. april.

 

Aktuell informasjon fra charter og reisearrangører

•    Ving
•    TUI
•    Apollo
•    Detur
•    Sembo
•    Jambo Tours
•    Swanson’s
•    Scandorama
•    Lotus Travel
•    Temareiser


Aktuell informasjon fra flyselskap

•    SAS
•    Norwegian Airlines
•    Air France
•    KLM
•    Lufthansa
•    British Airways
•    LOT Polish Airlines
•    Thai
•    Qatar
•    Singapore Airlines


Aktuell informasjon fra cruiserederier

•    Royal Caribbean
•    MSC Cruises
•    Celebrity Cruises
•    Hurtigruten
•    Norwegian Cruise Line

 

Spørsmål og svar angående koronaviruset og utenlandsreiser

På grunn av den raskt skiftende og usikre situasjonen som er for reisende som følge av det nye koronaviruset, fraråder Utenriksdepartementet mot unødvendige reiser til alle land. Anbefalingen gjelder frem til 14. april.

 

Akkurat nå er det mange kunder som kontakter oss med spørsmål om avbestillinger eller ombookinger, samt hjelp på grunn av kansellerte fly.

 

Hva gjelder om jeg har en planlagt reise med avreise etter 14. april?

UDs fraråding gjelder til og med 14. april, men kan forlenges ved behov avhengig av utviklingen. Hva som skjer vet vi ikke for øyeblikket så vi anbefaler å følge med på utviklingen og avvente med og avvente tiltak for øyeblikket. Ta eventuelt kontakt nærmere avreise, ettersom vi akkurat nå prioriterer reiser med avreise innen den nærmeste uken.

 

Kan jeg booke om reisen min?

Mange flyselskap tilbyr ombooking til en dato lenger frem i tid. Les mer under respektive flyselskap om gjeldende retningslinjer.

 

Jeg har avbestilt reisen min – når kan jeg forvente å få tilbakebetaling?

På grunn av den rådende situasjonen har vi i dag betydelig lengere behandlingstid enn vanlig. Vi foretar tilbakebetalinger så rask vi kan, men i dagens situasjon må vi vente på bekreftelser fra såvel myndigheter som leverandører. Håndteringstiden for tilbakebetalinger kan akkurat nå være opp til 6 – 8 uker, og i noen tilfeller enda lenger.

 

Hvorfor fortsetter noen flyselskap å fly til et land når UD fraråder reiser dit?

En fraråding er et signal om at situasjonen i landet/på reisemålet har blitt dårligere – dette kan enten være økt smittespredning, at helsetjenesten i landet risikerer høy belastning eller at infrastrukturen er påvirket. Det kan dog fortsatt finnes gode og viktige grunner til å reise til et land som UD fraråder å reise til. Uansett om det er frarådet eller ikke så må hver enkelt selv ta beslutninger om sin reise, og hvert flyselskap velger også om de fortsatt vil fly til et land eller ikke.

 

Befinner du deg på reisemålet akkurat nå?

Om du er på reise så er det viktig at du holder deg oppdatert på hjemreisen din. Dersom det ikke har skjedd forandringer i tidspunktet for hjemreisen så vil den gå som planlagt.

 

Blir flyet kansellert så kontakter vi deg. Ettersom det akkurat nå er lange svartider hos vår kundeservice så ber vi deg i første omgang kontakte oss dersom du har fått informasjon om at flyet er kansellert, men enda ikke har hørt noe fra oss. Om den kansellerte reiser er innen de nærmeste 24 timene kan du henvende deg direkte til flyselskapet for å få hjelp med ombooking.

 

Hva gjelder om jeg har en reise til et område eller landssom UD fraråder å reise til etter 14. april?

Vi anbefaler alle reisende å avvende hendelsesutviklingen og komme tilbake nærmere avreise. Akkurat nå ber vi alle kunder med avreise lenger frem enn inne den nærmeste uken å vente med å kontakt oss slik at vi i første omgang kan prioritere kunder med reiser de nærmeste dagene.

 

Lukk

Bli oppringt!

Vil du hjelp eller har spørsmål?
Angi ditt telefonnummer så ringer vi deg opp så fort vi kan!