Aktuell informasjon om utenlandsreiser i forbindelse med koronaviruset

 

På grunn av den ekstraordinære situasjonen som vi alle befinner oss i akkurat nå, så er det mange som kontakter oss. Vår kundeservice har derfor veldig høy belastning, og som følge av dette lange svartider på telefon og mail. Vi beklager dette og ber om forståelse.

 

Fredag 24. april 2020 besluttet regjeringen, som et tiltak for å avhjelpe reisebransjen i en svært presset situasjon, å midlertidig endre forskriften for tilbakebetaling ifm. avlyste og avbestilte reiser. Fristen er forlenget fra 14 dager til 3 måneder, og gjelder alle pakkereiser som avlyses eller avbestilles i perioden 1. mars til 14. juni 2020. Fristforlengelsen gjelder derfor også for alle forfalte krav (tilbakevirkende kraft). Dette betyr at fristen i Pakkereiseloven  om 14 dagers betalingsfrist er overstyrt, og at vi i reisebransjen har en forlenget frist på å tilbakebetale utestående beløp til våre kunder. Vi forstår at mange venter på pengene sine, og kan forsikre om at alle vil få tilbakebetalt, men at det ifm. den nye fristen vil ta lenger tid. Du kan lese mer om regjeringens beslutning  - https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenger-frist-for-tilbakebetaling-av-kansellerte-pakkereiser/id2699550/

 

Nye reiseråd fra UD 15 mai

Utenriksdepartementets globale reiseråd opprettholdes til 20. august. Innen 15. juni vil Utenriksdepartementet vurdere om det er mulig å gjøre unntak fra reiserådet for reiser til de nordiske landene. I denne vurderingen vil blant annet råd fra smittevernsmyndighetene legges til grunn. Innen 20. juli vil Utenriksdepartement gjøre samme vurdering for nærliggende europeiske enkeltland.Utenriksdepartementet uttalt 19.mai at selv om reiserådet varer til 20. august, kan situasjonen endre seg raskt, også til det bedre, og UD vil da vurdere å endre reiserådet. Denne presiseringen fra UD, innebærer at reiserådet kan endres når som helst, om situasjonen endrer seg, også før 20.august. Ticket anser derfor ikke 20.august for å være endelig satt sluttdato, og vurderer dette dithen at for alle reiser til hele verden gjelder retten til å få reisen refundert uten kostnader etter pakkereiseloven for reiser når det er 14 dager eller mindre til avtalt avreisedato.

Ler mer om UDs informasjon om tiltak som følge av koronavirurset

 

Viktig informasjon for deg som skal fly med SAS

Skal du fly med SAS fra og med 18. mai, vil det være obligatorisk å bruke munnbind. Dette gjelder på alle flyvninger fram til 31.august, og for passasjerer fra seks år og oppover.

 

NB: Du må selv sørge for å skaffe munnbind.

Passasjerer uten munnbind vil bli nektet ombordstigning.
Mange land krever beskyttende ansiktsmaske på flyplasser og offentlig transport, så reisende bør sørge for at de har nok ansiktsmasker for hele turen.

Alle apoteker i Norge selger munnbind.

 

Norwegian dropper påbud om munnbind

Flyselskapet har besluttet å avvente europeiske luftfartsmyndigheters oppdaterte anbefalinger om smitteverntiltak om bord i fly, før de eventuelt innfører krav om bruk av munnbind.

 

Dette sier Widerøe

Widerøe føler de smittevernrådene som norske myndigheter har publisert. Vi avventer imidlertid publisering av felles Europeiske smittevernregler i løpet av kort tid, og her vil munnbind erstatte tiltak som for eksempel blokkerte midtseter. Vi forbereder oss derfor på at det mest sannsynlig vil bli påbudt munnbind om bord på Widerøes fly i løpet av mai. Passasjerer som ønsker å benytte munnbind om bord på Widerøes innenlands flyvninger er selvsagt velkommen til det, men foreløpig er dette ikke et påbud om bord hos Widerøe. Vi ber imidlertid om at også Widerøes passasjerer må være forberedt på at tilsvarende påbud vil etableres hos Widerøe i løpet av mai.

Avinor jobber med sine kommersielle partnere for å kartlegge om, og hvor raskt, man kan få tilbudt munnbind for salg i kiosker, apotek og butikker på Avinors flyplasser.

 

Smittevernregler for Air France/KLM

• Det er obligatorisk for alle passasjerer på Air France og KLM flyvninger å ha på ansiktsmasker om bord, på alle flyvninger. Bar under 10 år trenger ikke bruke ansiktsmasker.

• Kunder må ta med seg egne ansiktsmasker, og disse skal være store nok til å dekke over nese og munn. Kunder som ikke har ansiktsmasker, har ikke lov til å gå ombord. For å sikre best mulig hygiene anbefales kundene å ta med seg flere ansiktsmasker.

• Air France og KLM vil gjennomføre en temperaturkontroll før avgang for alle flyreiser. Disse kontrollene vil bli utført med kontaktløse infrarøde termometre. Kunder hvis temperatur er høyere enn 38 grader vil bli nektet ombordstigning og reservasjonen deres vil bli endret gratis til et senere tidspunkt.

 

Charterreiser

Charterselskapene kontakter alle kunder fortløpende ved kansellering, så du trenger ikke selv å ta kontakt.

 

Aktuell informasjon fra charter og reisearrangører

•    Ving
•    TUI
•    Apollo
•    Detur
•    Sembo
•    Jambo Tours
•    Swanson’s
•    Scandorama
•    Lotus Travel
•    Temareiser


Aktuell informasjon fra flyselskap

•    SAS
•    Norwegian Airlines
•    Air France
•    KLM
•    Lufthansa
•    British Airways
•    LOT Polish Airlines
•    Thai
•    Qatar
•    Singapore Airlines


Aktuell informasjon fra cruiserederier

•    Royal Caribbean
•    MSC Cruises
•    Celebrity Cruises
•    Hurtigruten
•    Norwegian Cruise Line

 

Spørsmål og svar angående koronaviruset og utenlandsreiser

Akkurat nå er det mange kunder som kontakter oss med spørsmål om avbestillinger eller ombookinger, samt hjelp på grunn av kansellerte fly.

 

Kan jeg booke om reisen min?

Mange flyselskap tilbyr ombooking til en dato lenger frem i tid. Les mer under respektive flyselskap om gjeldende retningslinjer.

 

Jeg har avbestilt reisen min – når kan jeg forvente å få tilbakebetaling?

På grunn av den rådende situasjonen har vi i dag betydelig lengere behandlingstid enn vanlig. Vi foretar tilbakebetalinger så rask vi kan, men i dagens situasjon må vi vente på bekreftelser fra såvel myndigheter som leverandører. Håndteringstiden for tilbakebetalinger kan akkurat nå være opp til 6 – 8 uker, og i noen tilfeller enda lenger.

 

Flyselskapet har innstilt reisen

Ticket Feriereiser er en formidler mellom kunde og flyselskapet. Er flyreisen innstilt sender vi en begjæring om tilbakebetaling til flyselskapet. Vanligvis skjer dette i løpet av et par uker, men i den ekstreme situasjonen vi befinner oss i der flyselskapene har kansellert tusenvis av flyvninger, så er det vanskelig å vite hvor lang tid det vil ta for dem å gjennomføre alle tilbakebetalingene. Ticket Feriereiser kan derfor dessverre heller ikke tilbakebetale beløpet for den kansellerte flyreisen før vi har fått tilbake disse pengene fra flyselskapet.

 

Hva får jeg i refusjon?

Siden mange flyselskap har stengt for refusjon, kan vi ikke gi deg svar på hva du får refundert. Det vil dessverre ta måneder før vi får svar fra flyselskapet og også før du eventuelt får beløpet tilbake. Vi anbefaler derfor at du først hører med ditt forsikringsselskap, for å se hva de dekker når flyselskapene stenger for refusjon. Det kan være raskere og enklere å gjøre dette gjennom forsikringsselskapet.

Når det gjelder spørsmål om forsikringen dekker avlyst reise må dette tas direkte med forsikringsselskapet. Reglene varierer fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Husk at situasjonen er i stadig utvikling, og det blir gjort fortløpende oppdateringer og endringer hos de ulike forsikringsselskapene.

Det er også viktig å understreke at dette er en ekstraordinær situasjon, og det utvikler seg fra time til time. De rådene vi gir, gjelder akkurat nå basert på dagens situasjon.

 

Hvis flyselskapet tilbyr gavekort eller utsettelse av reisen. Hva bør man gjøre?

Mange flyselskap tilbyr nå å utsette reisen. Det er mange ulike måter dette praktiseres på fra flyselskap til flyselskap. Utfordringen er også at det skjer endringer hele tiden hos hvert av flyselskapene, som gjør det uoversiktlig for kunden å vite hva som gjelder når. Derfor anbefaler vi i Ticket Feriereiser om å nøye vurdere de ulike formene for utsettelse. Et alternativ er å forsøke å søke refusjon fra reiseforsikringen, basert på at flyselskapet ikke vil refundere beløpet. 

Dette er vår beste vurdering i dag, men vi må ta forbehold om at det endrer seg hele tiden og ulike flyselskap vil ha ulike måter å praktisere dette på fremover.

 

Hvorfor fortsetter noen flyselskap å fly til et land når UD fraråder reiser dit?

En fraråding er et signal om at situasjonen i landet/på reisemålet har blitt dårligere – dette kan enten være økt smittespredning, at helsetjenesten i landet risikerer høy belastning eller at infrastrukturen er påvirket. Det kan dog fortsatt finnes gode og viktige grunner til å reise til et land som UD fraråder å reise til. Uansett om det er frarådet eller ikke så må hver enkelt selv ta beslutninger om sin reise, og hvert flyselskap velger også om de fortsatt vil fly til et land eller ikke.

 

Befinner du deg på reisemålet akkurat nå?

Om du er på reise så er det viktig at du holder deg oppdatert på hjemreisen din. Dersom det ikke har skjedd forandringer i tidspunktet for hjemreisen så vil den gå som planlagt.

 

Blir flyet kansellert så kontakter vi deg. Ettersom det akkurat nå er lange svartider hos vår kundeservice så ber vi deg i første omgang kontakte oss dersom du har fått informasjon om at flyet er kansellert, men enda ikke har hørt noe fra oss. Om den kansellerte reiser er innen de nærmeste 24 timene kan du henvende deg direkte til flyselskapet for å få hjelp med ombooking.

 

Lukk

Bli oppringt!

Vil du hjelp eller har spørsmål?
Angi ditt telefonnummer så ringer vi deg opp så fort vi kan!